Sukcesje na rynku kosmetycznym - to już się dzieje...

Sukcesje na rynku kosmetycznym - to już się dzieje...

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Rzetelnej Firmy wynika, że prawie 88 proc. założycieli firm w Polsce uważa swoje przedsiębiorstwo za rodzinne. Zdecydowana większość chce przekazać firmę swoim dzieciom, ale w ogóle nie są na to gotowi.

41,5 proc. nestorów przyznaje, że jeszcze nie myślało o sukcesji. Kolejne 31 proc. mówi, że ma jej zarys w głowie. Tylko 9,2 proc. ma całkowicie przemyślany plan, ale jeszcze o nim głośno nie mówiła.

- Tak naprawdę jesteśmy przed pierwszą falą sukcesji w Polsce. Nestorzy do końca nie wiedzą, jak ją sprawnie przeprowadzić. Badanie Instytutu Biznesu Rodzinnego pokazuje, że ponad 71 proc. przedsiębiorców poleca prowadzenie działalności swoim dzieciom, ale niestety nie oswaja ich z tym, że w przyszłości przejmą stery biznesu – mówi Mirosław Sędłak, prezes Rzetelnej Firmy.

Dzieci próbują na swoim

Ponad 66 proc. nestorów uważa, że ich dzieci mają odpowiedzenie kompetencje żeby przejąć przedsiębiorstwo. Niestety połowa właścicieli firm uważa, że ich potomkowie przedkładają indywidualne korzyści nad dobro przedsiębiorstwa. Najchętniej wzięliby pieniądze i otworzyli własny biznes.

- Wyniki innego badania Instytutu Biznesu Rodzinnego pokazują, że 93,7 proc. dzieci przedsiębiorców nie chce przejąć firmy po rodzicach. Około połowa potencjalnych sukcesorów chce budować własną pozycję zawodową w oparciu o realizację autorskich pomysłów na biznes. Co drugi ma na to odłożone pieniądze, ale trzech na dziesięciu będzie finansowało utworzenie i rozwój swojego przedsiębiorstwa z kieszeni rodziców – wyjaśnia Mirosław Sędłak.

Sukcesje w branży kosmetycznej
W branży kosmetycznej sukcesje to również dość gorący temat. Są firmy, które już je przeprowadziły lub procesy te toczą się już de facto, ponieważ dzieci pracują w firmach rodzinnych, a w nieodległej perspektywie zarysowuje się plan przejęcia sterów przez młodsze pokolenie. Bielenda jest zarządzana przez Marka Bielendę, syna Barbary Bielendy, założycielki firmy. Sukcesja odbyła się również w firmie Bandi Cosmetics - w tym przypadku Joanna Draniak-Kicińska przejęła prowadzenie firmy z rąk swojej mamy - Bogdy Draniak. W firmach rodzinnych pracują również dorosłe dzieci Zenona i Aleksandry Ziajów (Ziaja) - syn, który jest farmaceutą, jako wiceprezes kieruje pionem badawczo-rozwojowym, natomiast córka, z wykształcenia lekarz, jest dyrektorem kreatywnym. Karol Szmich, syn Aliny i Józefa Szmichów (Delia Cosmetics) jest prokurentem spółki. Paweł Orfinger, syn Ireny Eris i Henryka Orfingera, zajmuje się zarządzaniem spółkami hotelowymi Dr Irena Eris. Córka Doroty i Wojciecha Soszyńskich prowadzi na razie własny biznes, ale prawna struktura spółki jest formalnym zabezpieczeniem dla potencjalnej sukcesji. Są również przykłady odmienne, kiedy to firmy rodzinne musiały szukać inwestora z zewnątrz, bo sukcesje nie były im pisane, np. Dax Cosmetics czy Mincer Pharma. Dax Cosmetics, firma założona przez Wojciecha Szulca i Jacka Majdaxa, została sprzedana w 2014 roku amerykańskiemu koncernowi The Mentholatum Company należącemu do japońskiej grupy Rohto Pharmaceuticals. Natmiast firma Skinea przejęła w roku 2015 markę Mincer Pharma.

Wiele firm stoi dziś przed tym dylematem: czy dzieci przejmą prowadzenie firm czy też trzeba przygotować firmę do sprzedaży? Rozdział drugi dla wielu przedsiębiorstw, kiedy to potomkowie założycieli zaczną prowadzenie firm rodzinnych, na większą skalę dopiero przed nami. Zważywszy na silne osobowości założycieli znanych polskich firm, ich wyrazistość i doświadczenie, wyzwanie przed potomkami wielkie - nie zmarnować wypracowanego potencjału to plan minimum, a rozwinąć rodzinne firmy to zadanie dla najbardziej ambitnych. Uda się? Czas pokaże... Na pewno proces ten wydaje się bardzo interesujący i wiele ciekawych sukcesji, ale także konsolidacji firm, dopiero przed nami.

# Badania rynkowe
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MG Evolution - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: MG Evolution - Content Manager Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi